En bok på 180 sidor - den allra första i sitt slag på svenska!
KÖP HÄR - E-bok (pdf) Hardcover (pappersformat)
Med vilken vinkel skall triangelstålet träffa triangeln för bäst klang? Var på triangeln spelar man? Hur håller man i triangelstålet för bäst sound och vad skall den vara gjord av?
Var på tamburinen spelar man, hur håller man i och spelar vinkeln någon roll? Oj, finns det så många olika tamburintremolon?
Så många olika sound ur samma shaker! Och ur samma cymbal med samma stock/klubba!
Vilken bastrumsklubba passar bäst till stycke X, stycke Y? Varför?
Denna bok är ämnad för slagverkare, trummisar, musiklärare, elever och andra intresserade av slagverk, och går igenom de vanligaste i orkestern förekommande slagverksinstrumenten, deras bakgrund och historia, hur man väljer rätt instrument, grundläggande korrekta samt alternativa speltekniker för följande instrument:
Tamburin, triangel, konsertbastrumma, handcymbaler, hängande cymbaler, antikcymbaler (crotales), fingercymbaler, cabasa, shaker, maracas, kastanjetter, koskälla, guiro, tamtam, gonggong, träblock, tempelblock, slapstick, claves, ratchet, bjällror och vibraslap.
Utöver dessa även: flexaton, bromstrumma, städ, åskplåt, bell sheet, sandpappersblock, ocean drum, spring drum, bar chimes, wind chimes, mark tree, bell tree, liksom effekter som siren, tågvissla, båtvissla, polisvissla, glidvissla, sirenvissla, fågelkvitter, gök, anka och duva.
Vidare finns skicklighetsutvecklande övningar som hjälper slagverkaren att bemästra de olika teknikerna som presenteras i denna bok. De bifogade listorna över utvalda verk ger enastående exempel på användningen av dessa instrument i både band och orkester.
Tanken är att man efter att ha studerat och övat denna bok kommer att ha uppnått inte bara en excellent teknisk nivå, utan också inneha en artistisk och musikalisk approach till spel av olika slagverksinstrument, och efter att ha tillgodogjort sig materialet är man redo att ta sig an nästan vilka slagverksstämmor som helst i vilka situationer och på vilken nivå som helst där dessa instrument är representerade.
Kom ihåg att det inte bara handlar om teknik, utan om att använda de olika teknikerna på olika musikaliska och konstnärligt kreativa sätt.
Speciellt användbar är den för dirigenter, kompositörer, arrangörer och producenter samt inspelningstekniker, eftersom alla de viktigaste och vanligaste instrumenten presenteras, och dessutom demonstreras deras olika speltekniker i korta etyder komponerade specifikt för varje instrument.
Denna unika samling som är den enda i sitt slag på svenska kan användas som undervisningsmaterial, för självstudier eller som referensmaterial, och är en oumbärlig tillgång för den seriösa slagverkaren, kompositören, dirigenten, bandledaren eller ljudteknikern.
Alla de viktigaste teknikerna förklaras och demonstreras, och boken innehåller många illustrationer som visar de olika teknikerna och spelsätten, samt för varje instrument egna notexempel där de olika teknikerna får sina rätta sammanhang.
Förutom etyderna och en mängd färgbilder innehåller boken även kapitel om de olika instrumentens historia, val av instrument, instrumentvård, samt olika tips hur man övar in de olika teknikerna samt deras användningssätt.
Dessutom finns tydliga steg-för-steg-metoder för de olika teknikerna, namnen på instrumenten på olika språk, samt listor över utvald repertoar för instrumenten från orkester- och bandlitteraturen.
Förhoppningsvis ger denna samling inte bara en teknisk, utan också en artistisk och musikalisk approach till tolkning av olika slagverksstämmor i band, orkester, kammar- eller slagverksensembler.
Samlingen inriktar sig på de vanligaste tillbehörsinstrumenten, och eftersom så många böcker redan skrivits om hur man spelar virveltrumma, pukor och malletinstrument (marimba, xylofon, vibrafon, klockspel och rörklockor) utelämnas dessa här av utrymmesskäl. Boken skulle annars, för att göra dessa instrument åtminstone någorlunda rättvisa, behöva bli flera hundra sidor längre.
Slagverksinstrument, speciellt tillbehörsinstrumenten, är till sin natur nästan alltid soloinstrument. Trots det förbises ofta just tillbehörsinstrumenten av slagverksstuderanden och anses som något man inte behöver lägga ner speciellt mycket tid på att förkovra sig i, eller på att lära sig de olika spelteknikerna. Den största delen av tiden läggs kanske istället på att öva teknik för virveltrumma, timpani och de olika malletinstrumenten.
Man begår då ett enormt misstag!
Att spela slagverksinstrument och speciellt tillbehörsinstrument kan vara bland det mest givande man kan göra som uppträdande musiker.
Varför?
En av de viktigaste orsakerna är för att man får vara kreativ och uppfinningsrik!
Den största delen av tiden som slagverkaren spenderar i en orkester, både i professionella orkestrar och i amatörsammanhang, utgörs de facto av att spela tillbehörsinstrument, såsom cymbaler, bastrumma, tamburin, triangel och andra till storleken mindre instrument, eller effektinstrument som de också ibland kallas.
Alla dessa instrument har sina distinkta tonkvaliteter och ger orkestern unika klanger, och de måste därför spelas med korrekt rytmisk precision samt dynamisk kontroll, och framför allt med rätt teknik, klanglig smakfullhet samt stor musikalitet.
Illa spelade slagverksinstrument kan förstöra en hel orkesterklang, men de kan istället om de spelas på rätt sätt förgylla och lyfta hela orkesterns sound.
Alla slagverksinstrument kräver unika och separata speltekniker som ofta är svåra och inte kan läras in på plats eller av bara farten. På samma sätt som för alla andra musikinstrument kan skicklig spelförmåga uppnås endast genom noga studium av de olika teknikerna, spelsätten och skapandet av klanger, seriös övning, samt en grundlig kunskap om teknisk och musikalisk interpretations- och uppförandepraxis.
Även om det finns traditionella, tidstypiska och stilenliga sätt hur man spelar dessa instrument har vi under de senaste cirka 50 åren sett och hört många variationer i spelteknik och klangfärger. Slagverkare från hela världen i klassiska sammanhang, pop, jazz, rock, studio samt inom indie och världsmusik har hela tiden upptäckt, utvecklat och använt dessa alternativa tekniker med stor framgång.
Det är viktigt att man förstår och kan använda sig av de grundläggande och traditionella teknikerna och klangerna först. De är garanterat fullt gångbara och användbara i alla sammanhang, både i t.ex. band, blås- och symfoniorkestrar, såväl som i mindre kammarbesättningar. Speciellt slagverkare i jazzorkestrar eller egna band kommer att ha verklig nytta och glädje av att behärska dessa tekniker.
Variationerna är baserade på spelteknik och uppförandepraxis för liknande eller besläktade instrument från olika kulturer över hela världen, och idag finner de flesta orkestermusiker dem dessutom väldigt användbara i de allra flesta sammanhang.
Boken finns både som konkret traditionell bok (hardcover) samt som digitalt nedladdningsbar e-bok (pdf) som går att printa.
KÖP HÄR - E-bok (pdf) Hardcover (pappersformat)
I SAMMA SERIE INGÅR ÄVEN:
Trumsetskolan 1-5
Fyrvägskoordination 1-4
Encyclopaedia Rhytmica – ca 28.000 trumsetkomp
Kim´s Music School - Rytmer
Kim´s Music School - Skalor
Kim´s Music School - Musiklära
Teknik och koordination för trummisar
Prima vista och andra notläsningsövningar 1-4
Teknikboken
MalletFun 1-3
Malletboken 1-3
Timpaniskolan 1-3
Slagverksteknik - spela på rätt sätt!
40 enkla rudimentövningar
100 Rudimentövningar